ט"ו בשבט – יום הולדת לאילנות

שלום חברים וחברות יקרים,

בסוף השבוע הקרוב נחגוג יום הולדת לאילנות, חג מקומי, טקסי, שורשי הקשור לאהבת האדם האדמה ומה שמחבר בינהם(עצים)

כבר ניתן לראות את השקד- סמל החג- פורח. השקד שוקד להניח את הכתר המרהיב על נופו ולהזכיר לנו את מהות החיים.

מהות שהייתה ברורה לאבותינו בשקידת העשייה למען האדם והאדמה.

                                                                                   …"וברא בו בריות טובות ואילנות טובים להתנאות בהן בני אדם" 1 (ברכות מג, ב).

בבוסתנים העתיקים ניתן לראות שהחקלאים נטעו חגורת עצי שקד. השקד הוא עץ תועלת חשוב הן בערכו החינוכי, והן בתרומתו ליער המאכל.

 ט"ו בשבט הוא יום ההולדת לעצים, תזכורת חשובה על כך שעתיד האנושות תלוי בנשימות העמוקות שלהם- את החמצן שאנו נושמים ופולטים בצורת CO2 הם מתמירים חזרה לחמצן. העצים מספקים צוף לדבורים, ומחזיקים את הקרקע כך שלא תנוע.

העצים מייצרים את השכבות העיליות של הקרקע באמצעות חומר אורגני רב שהם משלים המחפה את הקרקע ומתפרק לאדמה. באדמה חיים  יצורים רבים התורמים לפלנטה, ומים נאגרים בה על מנת להרוות את כל בעלי החיים.

תפוקות נוספות של העץ:

                                                                                                      לחץ להגדלה

 לקראת חג האילנות כתבנו כמה עצות מועילות למען עתידנו המשותף:

נשיר ירוק עד– על מנת לנהל את תאורת הגן כראוי יש לשתול עצים נמוכים ונשירים במפנה הדרומי. בחלקים הקרובים למרחבי מגורים ניתן לבחור בעצים גבוהים יותר. גם במפנה הצפוני יש לנטוע עצים גבוהים. עצים גבוהים בחזית הצפונית ונמוכים באזור המגורים יסייעו לנו לנהל את משטר הרוחות כך שהרוח תשבר באזור המגורים ותגבר ההגנה על העצים הפגועים.

חשוב מאוד – לתכנן את הבוסתן כך שהעצים לא היפגעו בתשתיות מים וביוב או בתשתיות מבנה,ע"י כך שנלמד ונבין לאיזה גדלים הם מגעים גם באדמה וגם באויר.עץ בוגר שלא נמצא במקום הנכון עתידו בדר"כ נגמר בבכי ועצב – חישבו טוב לפני שאתם נוטעים.

בחירת זן העץ– תפקוד, ריח וצבע חשובים מאוד למיקום העץ. עץ שמשמש אותנו באופן יום-יומי או כזה שדורש אחזקה גבוהה נקרב לסביבת מגורים (למשל עץ לימון או אבוקדו).
עץ אשר מספק לנו נוי או עץ החסין לאיתני הטבע נרחיק מאזור המגורים (למשל עץ תאנה או זית). עץ אשר אינו דורש אחזקה או מסכן את יושבי הבית בצורתו וגודלו נרחיק מאוד מאזור המגורים לחורשות וליער (למשל עץ אקליפטוס, אורן, או פיקוס)
  • גודל חופה – חופת העץ עשויה להיות בגדלים שונים הקשורים לסוג העץ ולמיקרו האקלים הסורר באזור.

עדיפות למקם עצים קטנים במרחבים החיצוניים של המערכת  (במפנה הדרומי), ובמרחבים בפנימים (במפנה הצפוני) נמקם את העצים הגדולים יותר.

אוייבים טבעיים – גם לעצים יש אוייבים טבעיים. על מנת לשמור על איזון ולהגן על העץ ניתן לפעול בדרכים הבאות:

  • להנמיך תוספים מלאכותיים, ולחזק את המערכת ע"י הזנה טבעית(זבל בע"ח או קומפוסט).
  • להשקות עצים עפ"י אופיים: עצי ארץ ישראל – פעם בשבוע – לזמן ממושך, עצים סבטרופים – פעמיים בשבוע לזמן ממושך  עצים טרופיים – לעתים דחופות לזמן מועט.
  • נהול  – לגזום כל עונה, להגביר  עצים מקומיים, לטייב הקרקע פעם בעונה

שילובי עצים – כמו אנשים, גם העצים אוהבים לחיות אחד ליד השני:

שתילה – חפירה חיפי קימפוסט

שתלו לפי עונות: נשירים בעונות הרטובות וירוקי עד לאורך השנה.

  • ערבבו את אדמת האם בקומפוסט
  • שתלו והדקו סביב ע"י דריכה קלה
  • חפו סביב בחומר חיפוי כבד
  • הכינו את הערוגה לקליטת מים
  • השקו במשך שבועיים, למעט בימי גשם.


חלוץ ממשיך דרך חברת שיא

  את ההשראה להקמת הבוסתן נקבל מהחורש הטבעי ברחבי הארץ: חורש המקיים אינספור אינטראקציות, מכיל מגוון חיים רב המעיד על יציבות ביולוגית. כמו בחיים תמיד יהיו התחלה וסוף…

חג שמח – ולכו להצביע, סליחה לנטוע

באהבה מכללת פרמה

1 תגובה
  1. נועם
    נועם אומר:

    עץ זה דבר נפלא.
    אני חושב שרובנו לא מספיק מעריכים את העצים שסביבנו. לעצים אינספור תרומות לסביבתם (שהיא סביבתנו). הבולטת ביותר, לפחות ויזואלית, היא היופי. דמיינו לעצמכם את העולם ללא עצים! העצים מעניקים לנו כמעט את כל הפירות כמובן (ואת הפירות הם באמת מעניקים, כי הם נוצרו כדי שייקחו אותם ויפיצו את זרעי העץ). גם צל העצים נותנים בשמחה, ואיזה כיף זה לעבור ביום קיץ מהשמש הקופחת לצילו הנעים של עץ. עצים מטהרים את האדמה ואת המים שבה, לכן משתמשים בעצים לטיהור אחרון של מים אפורים. אם חושבים על זה, עצים הם בעצם סוג של תחנות טיהור לאדמה, למים ולאוויר, ובלי עצים בכלל לא היינו פה כי לא היה לנו מספיק חמצן לנשום. כמה אנשים חושבים על זה כשהם לוקחים נשימה עמוקה?
    לחקלאים (גם האורבניים שבהם) עצים מספקים עוד כמה דברים, כמו למשל העלים שאספתי היום מתחת לעץ אחד כעשרים מטרים ימינה מהפתח האחורי של הגינה. הרגשתי קצת לא נעים לרגע כששדדתי אותו מחיפוי הקרקע הנהדר שלו ודחפתי לשק, אבל העץ ימשיך להשיר עלים והחורים שעשיתי בשמיכה שלו יתמלאו עד מהרה. את העלים פיזרתי בשכבה נאה על הערוגה בין השתילים החדשים ונשארה עוד כמות בשק ליד פינת הגזם.
    הקיץ חם, אז שתו מים ושבו קצת מתחת לאיזה עץ 🙂

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *