טיפים לבניה ברוח הפרמקלצ'ר

עונת הבניה והשיפוצים נכנסת להילוך גבוה, הנה כמה טיפים לבניה אקלימית שתשפר לכם את מזג האויר בבית, שווה לקרוא לפני שמדליקים את המזגן.

בית אקלימי
ברוכים הבאים למעגל 0 בית-גן. הבית שלנו הינו, בראש ובראשונה, מרחב המוגן מהסביבה החיצונית ובו אנו מקיימים מיקרו-אקלים אשר דרוש לנו על מנת לנהל את חיינו באופן בטוח ואינטימי. בטרם נעבור לבית שכור, פרטי, משופץ או בנוי- עלינו לבדוק היכן נוכל להיות במיטבנו. היכן נוכל להתרגש בדרך הביתה, לאהוב את האקלים והאווירה המקומיים ולרצות להשפיע. מקום בו אנו נאהבים, המקום שלנו. בפרמקלצ'ר מתייחסים רבות לבית שלנו, לצורת בנייתו, למיקומו היחסי ולרב שימושיות שיש לכל דבר בו.

בית פרמקלצ'ר הוא מקום המאפשר הגשמה עצמית ומערכת יחסים סימביוטית בין תושביו. רבים וטובים חושבים שבנייה ברוח הפרמקלצ'ר היא הקיצונית ביותר בין שיטות הבנייה הירוקות ובית מסוג זה צריך להיות מינימום בית בוץ ומקסימום בית אבן מסורתי, אבל זה כמובן לא נכון, בית פרמקלצ'ר יכול להיות עשוי גם מבלוקים כי מחיר כריית האדמה וחיסול בתי גידול והנוף אינו משתלם. מאידך, בית בוץ אינו מתאים בכל מקום ויכול להפוך מחלום ירוק לחלום שחור.

מה כדאי להוסיף לבית רגיל כדי שיהפוך לבית פרמקלצ'ר:
דבר ראשון, חשוב לזכור כי גם בית קיים יכול להיות בית פרמקלצ'ר, בין אם הוא במרכז העיר, גורד שחקים או חווה נידחת. חשוב לזכור שחיי היומיום בהם נוהגים תושבי הבית היא קריטית להצלחת המערכת, ללא שינוי תרבותי שום בית לא יכול להיות אקולוגי.
הדבר השני החשוב הוא בידוד המעטפת החיצונית של הבית: כל חומר המסוגל לכלוא אויר בתוכו. בחלקו הפנימי של הבית יש לרפש בחומר היכול לקבע ולשמר בצורה יציבה חום או קור בתוכו – כמו במערה רק בבית, כלומר חומר שיהווה מסה תרמית (אדמה, בקבוקי מים וכו').
דבר שלישי וחשוב הוא משחקים עם צמחיה (מטפסים, עצים נשירים וירוקי עד). שילוב עצים סביב הבית מאפשר איזון טמפרטורה חיצונית במעטפת הבית. צל העצים מקרר את הרוח המגיעה אל הבית, עץ נשיר יאפשר כניסה של קרני שמש בחורף והצללה בקיץ, וכמובן, הם נותנים פירות, עלים, מזמנים אויבים טבעים לאויבנו הטבעיים ויותר מכל שמחה וששון.

מספר הגדרות חשובות:
בנייה קונבנציונלית – בנייה המתמקדת ביצירת קופסאות בטון או עץ לאכלוס דיירים במטרה ליצור מחיצה ואינטימיות.
בנייה אקלימית – בנייה אשר נותנת דגש רב למיקרו-אקלימים באזור שטח הבנייה, כך שהבית יוצר מקסימום אינטראקציה עם כוחות הטבע במינימום אנרגיה.
בנייה ירוקה – שיטת בנייה קשובה העובדת על "שטנצים" של טכנולוגיות, חוקי פיזיקה וערכי אדם ואדמה. למרבה הצער, אם לא מקפידים להתאים את הבניה למקום (ישראל, למשל) השיטה קצת מפספסת את יעודה.
בנייה אלטרנטיבית – בנייה הדוגלת בשימוש חוזר של חומרים, טבעיים (אדמה, עץ) וחומרים משומשים (בקבוקים, שאריות עץ וכו).
בנייה ברוח הפרמקלצ'ר (בית-גן) – התחשבות במיקום יחסי והרחבת הקצוות של בית וגן, או בקיצור- שילוב של מערכות ומרכיבים מכול סוגי הבנייה הידועים לכדי יצירת הבית הפונקציונלי ביותר, וזאת על מנת להפחית את טביעת הרגל האקולוגית וליצור איכות חיים גבוהה לדיירים ולסביבה.

טיפים לבנייה ושיפוץ לשיפוצים:
· בצעו תכנון פרמקלצ'ר – התבוננו וזכרו: גם הבית והגן גדלים ומתבגרים, בדיוק כמוכם. תנו את דעתכם על כך.
· השאירו משאבים – כספיים ואנרגטיים לתקופה שלאחר השיפוץ. למטרת בנייה או הקמתו של הגן.
· החומרים – את כל החומרים אשר נפלטים מתוך הבית יש למיין בקבוצות על מנת לנתב אותם לצרכים הנכונים.
· ברזלים – ניתן למכור (גם בכמות קטנה) למטרות מיחזור.
· חומרים – בעזרת בלוקים, בטון ודומיהם ניתן לבצע דירוג ומילוי בפנים ומחוץ לבית.
· צביעה – צבעו את הבית עם חומרים לא רעילים, אותם ניתן למצוא גם בחברות הגדולות.
· מיקום – מקמו את פתחי הבית במפנה דרומי והרחיבו את שטח הפנים שלו לצד דרום ככל שניצור יותר אינטרקציה בין הבית והשמש נוכל לשחק עם הקור והחום וליצור אקלימים נוחים בתוך ביתנו.
· קירות – צרו קירות עבים הבנויים ממסה תרמית פנימית ובידוד חיצוני.
· חלונות – צרו חלון גבוה באזור הגבוה של הבית בשילוב מאוורר תיקרה דו כיווני.
· מים – הפרידו מים אפורים ממים שחורים.
· וילונות – וילון יפחית את קרינת החום שנכנסת דרך חלונות הבית. בחורף הוילון יבודד את החלון ויקטין את בריחת החום החוצה.
· אדניות – חברו אדניות לחלונות וגדלו צמחי תועלת.
· גדרות – בנו גדרות חיות על ולצד הבית על מנת ליצור בידוד מקסימלי ויופי, כמובן.
· מעברים – צרו מעברים תת קרקעיים מתחת לשבילים בחצר הבית כדי ליצור מקום בעבור צנרת המים.
· חיפוי – חפו את המפנה הדרומי של הבית בצמחיה או אלמנטים אחרים.
· פינות – צרו פרגולה ופינות התבוננות בגן הכוללות ערסל, פינות מרגוע, ברזיה ומשחקיה לילדים (גם בבגרותם). יש לכם רעיונות נוספים? לכו על זה!
· קומפוסט – התקינו קומפוסטרים, ערוגות תבלין ומערכות מים בקרבת הבית.
· עצים ומיקומם – מקמו עצים נשירים בדרום וירוקי עד בצפון.

זכרו תמיד להשתמש בקיים ולהפחית בעשייה. בניית בית ידועה כמזהמת ויונקת אנרגיה, לכן עדיף לפתור את הבנייה בשיפוץ גם אם העניין מורכב. חשבו היטב על המיקום היחסי – כל קיר ואלמנט פונקציונלי משרתים כמה מרכיבים נוספים מלבד זה המקורי וזכרו – הבית הוא היכן שלבכם נמצא, בנו אותו שם!

7 תגובות
  1. בניית בית
    בניית בית אומר:

    כתבה מעולה ממש לעניין מצא חן בעני בסוף שצינתם איך למחזר את החומרים שנלבים התהליך הבנייה וגם כל העצות על שימור האנרגיה בקיץ ובחורף.

    הגב
  2. בניית דק
    בניית דק אומר:

    ידעתי שיש פתרונות מחומרים קיימים לכל מיני צרכים שוטפים של הבית, אבל לא קראתי עדיין על דרכים פרקטיות ומדריכים בפועל לכיצד לעשות זאת. המאמר הזה מתקרב לכך. הייתי שמח לקרוא מאמר כזה או לראות תמונות של חיפויים דקורטיביים שנעשו באמצעות חומרים ממוחזרים – לקבלת השראה ורעיונות.

    הגב
  3. יהונתן
    יהונתן אומר:

    שלום רב!!!

    אנחנו עובדים עכשיו על פרויקט שיכול להתאים לגישה שלך

    אתה מוזמן
    יהונתן
    0544711238
    שבוע טוב

    הגב
  4. יהונתן
    יהונתן אומר:

    שלום לך!!!!

    בנייה קלה ,ובנייה באדמה נכונים לריעדות אדמה בשל כוחם האלסטי.
    יהונתן

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *